Bra debatt

Man blir inte hjärntvättad av att man insett hur bra och hur hälsosamt LCHF är, det handlar inte alls om det. Det handlar om att man dumförklarar alla som inte fattat storheten av LCHF. Än. Claud Marcus säger att LCHF:are försvarar sig med att motståndet är köpt och har en dold agenda. Men det är ju så Claude Marcus! Claude är för övrigt köpt av Barilla, Wasa knäcke och Mc Donalds men det har väl inte kunnat undgå någon vid det här laget. Hur kan han ses som en trovärdig debattör kan jag undra? Dessutom är ju den här studien, precis som alla såna här studier vinklade av dom med intresse. Det är både trist och synd. För dom som blir avskräckta att lägga om till LCHF och leva ett hälsoammare och smalara liv!

Det var min motpropagande för idag. Snart ska jag prata om det här på radio 1 med Kim Kärnfalk. Klockan 11.15 för att vara exakt.

%C3%84r%20LCHF-dieten%20d%C3%B6dlig?

Skapad:
28 June 2012, 10:42
Läst:
125344 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (64)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

  • Sam
    2012-07-20, 16:59

    Gäst

    http://www.skaldeman.se/

  • Sam
    2012-07-20, 16:57

    Gäst

    Skriv en kommentar

  • Max Powers
    2012-07-01, 17:40

    Gäst

    Ta en matsked smör och en matsked vatten. Sätt in i ugn på 37 grader i ett dygn.
    Ta sedan en matsked vetemjöl och en matsked vatten. Sätt i ugn på 37 grader i ett dygn.
    Vilket tror ni kläggar igen kärlen mest?

  • Namn
    2012-07-01, 00:14

    Gäst

    Men Alexandra, anledningen att Katrin tjatar är för att hon tjänar pengar på varje sate som köper hennes bok. Hon skulle mata Ringo med kräk om det gav lite extra kaching! Klart hon fattar att det är ohälsosamt men nu mjölkar vi så länge det går så att säga. Funkar ca 6 mån till. Max ett år. Sen får hon försöka hitta på nåt nytt.

  • Alexandra
    2012-06-30, 19:28

    Gäst

    Med tanke på hur mycket du tjatar om ditt j***a LCHF så kan man tro att du är hjärntvättad. Ungefär som att du är med i en sekt och inte kan prata om något annat än hur fantastiskt det är. Jag kan kanske hålla med om att man till viss del ska låta bli kolhydrater. Men då de snabba. Att bara utesluta något tror inte jag ett skit på. Och frågan är vad man ersätter kolhydraterna med. Ersätter man det med fett så känns det inte vidare hälsosamt. Möjligtvis om man ersätter kolhydraterna med grönsaker. Men det tror jag att det är få som gör. Och tittar man på min kompis som äter ägg och bacon till frukost så känns typ musli och filmjölk bra mycket mer hälsosamt. Men som sagt, med tanke på hur mycket du tjatar om LCHF så kan man tro att du är både hjärntvättat och köpt. Det verkar inte finnas något annat i din värld. Måste vara grymt tråkigt.

  • Sofia
    2012-06-29, 23:15

    Gäst

    Du är ju också köpt!

  • Hanna
    2012-06-29, 17:27

    Gäst

    Det känns som om alla är "köpta". Och forskare kan absolut "manipulera" sina resultat för att få fram signifikanser (det är ju det som är intressant"). Men ibland undrar jag när människor ska börja använda sunt förnuft? Lchf kan ju uppenbarligen vara hälsosamt och nyttigt för ett flertal människor, annars hade det inte kunnat bli så framgångsrikt och uppskattat som det blivit. Men även andra dieter kan vara bra. När det gäller vikten handlar det i slutändan mest om kalorier ändå.

    En anledning till att folk kan vara negativa mot lchf tror jag beror på att dieten så ofta missuppfattas (min uppfattning). Jag hör ofta överviktiga människor säga saker som "Nu ska man äta fett, riktigt smör och grejor, det är nyttigt det", men samtidigt fortsätter de äta allt annat också. Och behåller sin övervikt. Det är när lchf missuppfattas som det blir ett hot mot folkhälsan, inte lchf i sig.

    Jag har själv aldrig provat lchf då jag är nöjd med min vikt och älskar allt som inte är lchf Men debatten är absolut intressant.

  • Wille
    2012-06-29, 16:44

    Gäst

    Estelle,
    Under kriget så ransonerades maten och man skulle för att klara krisen äta socker i allt. Det som hände var att hjärtkärlsjukdom ökade, men man missade att sockret var boven trots att flera var inne på det spåret. Den vältalige Ancel Keys lyckades med manipulerade siffror få fram ett fint diagram som i slutändan lurade en hel värld. Fel 1 var att Ancel uteslöt data från alla länder där inte hans tes stämde. Fel 2 var att man inte hade tid eller pengar att göra den forskning som behövdes. Det var en senatmedlem som på filmiskt USA-manér tog saken i egna händer och såg till att man fick kostråd med lägre fettprocent. Detta spred sig över världen.

    Jag tycker att den fettsnåla eran har haft sin tid. Hjärtsjukdom har inte minskat utan vi har bara blivit bättre på behandlingen. Vi har definitivt inte blivit friskare och smalare de ca trettio år som vi demonisterat naturliga fetter.

    Jag är inne på år 7 och det känns superbra. Jag har ju också grymt bra värden på kolesterol, blodtryck och blodsocker.

  • Namn
    2012-06-29, 13:00

    Gäst

    Björn Ferry har slutat med LCHF-dieten!!!

  • Lucia
    2012-06-29, 12:29

    Gäst

    Maste tillagga en sak eftersom jag laste ett korkat inlagg nedan @Rosie.

    Kolhydrater - i princip all mat innehaller kolhydrater.

    Kolhydrater ar inte bara: brod, pasta, potatis, ris etc.

    LCHF tar inte bort kolhydrater helt for det ar nastan omojligt men man ater mindre kolhydrater.

    En bra tabell for dem som vill lara sig mer om kolhydrater: http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

  • Lucia
    2012-06-29, 12:22

    Gäst

    Hur svart ar det att komma fram till en forsknings studie dar man faktiskt kan avgora vad som ar halsosamt och inte? Katrin ar ju inget geni - och hon tjanar ju ocksa pengar pa LCHF; bocker, sin dietsida etc... just saying!

  • Namn
    2012-06-29, 11:46

    Gäst

    Som sagt; K, vart är fettet någonstans? Du äter GI utan kolhydrater.

  • K
    2012-06-29, 09:56

    Gäst

    Man behöver ju inte vräka i sig rött kött och korvar och animaliska produkter hela tiden, nej man kan äta LCHFgrönsaker, fisk, skaldjur, kyckling, nötter, bär, nyttiga icke animaliska fetter. SUPER nyttigt!

  • Rosie
    2012-06-29, 07:34

    Gäst

    Hej! Precis som signatur "a c" hade även jag extrema magproblem i nästan 5 år innan tipset om lchf kom från familje kiropraktorn : sluta äta kolhydrater. På bara några dagar började jag märka en skillnad och nu 2 år in i "dieten" är magen näst intill återställd. Använder lchf som bas, även om jag "fuskar" med lite smågrejer som frukt och potatis och det är sjukt fantastiskt hur livet är värt att leva igen. Vikten håller sig stadig (gick ner ca 13kg efter graviditet med hjälp av lchf och magen hänger med i vardagen utan extrema gaser och uppsvälldhet.

    Även på mig gjordes ett tiotal tester och säkert ett tjugotal blodprov utan att man fann någon orsak till mina häftiga diarreer och gasattacker. En läkare blev sur på mig och frågade rakt ut: "Nu vill jag att du ska vara ärlig med mig flicka lilla. Tar du droger? Dricker du alkohol? Är du sexuellt aktiv? Är du gravid? För du kan ju inte sitta här och påstå att du har dessa besvär utan att ha gjort något för att orsaka det!"....

    Inte det?...Lchf : min räddning.

  • Lisa
    2012-06-29, 07:08

    Gäst

    och självklart handlar inte bara LCHF om att bli smal, man mår bra av det, eller jag mår bra av det! Det finns som sagt säkert många som inte gör det och många som gör det. Men titta bara på Björn Ferry, han om någon har tillgång till "profissionella" redskap för att mäta värdena i sin kropp och han mår hur bra som helst, dessutom har han tagit ett OS-guld på den här dieten så man får absolut energi för att träna ordentligt.

  • Lisa
    2012-06-29, 07:04

    Gäst

    Med så pass ny menar jag självklart att det inte finns några långsiktiga studier som visar var som händer med de som äter LCHF om 50 år eller så. Jag tror säkert att det finns dem som inte tål LCHF, liks om de finns de som inte tål mjölk eller mjöl. Men i grund tror jag att det är en bra diet för de flesta. Jag känner flera stycken som har sänkt sina kolesterol värden och blodsocker värden som ätit LCHF i flera år och det måste ju vara positivt? Det finns ju många som verkligen gjort en ordentlig hälsoundersökning och de har jättebra värden, inget fett som ligger och stryper organen inne i kroppen, och om de nu har kanonbra värden efter 3 år med LCHF, varför skulle det då helt plötsligt slå om om tjugo år och bli jättedåliga? Det låter ju orimligt.

  • Namn
    2012-06-29, 01:43

    Gäst

    Anna, du äter inte ens LCHF. Är du förvirrad? Du äter en proteinrik diet. Inom LCHF äter man fettrikt.

  • Namn
    2012-06-29, 01:37

    Gäst

    Amen Anna - Katrin säger ju igår att hennes familj är fettjägare och förespråkar att äta skedar med rent smör och en massa smält ost. Hm?

  • Namn
    2012-06-29, 01:32

    Gäst

    Dumma dumma Åsa.
    Det är inte halvfabrikat eller socker någon förespråkar. Antingen mängder med fett eller socker alltså? Ah jag orkar fan inte ens förklara... Sådan människor behövs också i samhället..

  • Åsa
    2012-06-28, 23:50

    Gäst

    Oj så många IQ-befriade läsare det finns på den här bloggen. Jag har ätit LCHF i över ett år och mår perfekt, ingen uppsvälld mage, ingen förstoppning, perfekt blodtryck och perfekta kolesterolvärden. Det är helt tvärtom mot när jag proppade i mig kolhydrater i parti och minut, "hälsosamma" sådana (fiberrika) men så dåååligt jag mådde och det blev värre från år till år. Jag skulle aldrig kritisera sockerälskarna, det är de som ska leva i sin kropp, inte jag. Jag kan därför inte fatta varför de känner sig så hotade av oss som valt att äta naturlig mat och kastar ur sig det ena idiotiska påståendet efter det andra. Halvfabrikat kommer inte över genom min dörr längre, sådan "mat" lämnar jag åt sockermaffian.

    Jag antar att sådant här är för svårt för sockerimpregnerade hjärnor att förstå.

  • Anna
    2012-06-28, 22:39

    Gäst

    En sak är rätt rolig, alla motståndare verkar tro att man äter mycket fett bara för att det heter highfat, så är det inte. Men man byter ut light mot riktigt, och man byter ut margarin mot smör osv.
    Det borde heta LOw Carb High quality i stället.
    Jag brukar äta en bit lax, en klick dressing gjord på youghurt med rom och dill i, till detta grillad sparris... ja, känns jättefarligt..eller inte.

    Till frukost äter jag hembakat bröd med skinka och gurka med bregott, dricket te, och till lunch äter jag ett kokt äg med tonfisk och majonnäsröra.

    Jag har ätit på ungefär samma sätt i ca åtta år, jag kan bara tala för mig själv, men mina värden ser jättefina ut och gallstenen har försvunnit.

    Självklart finns det risker med allt, så är det ju. Men att tro att man trycker i sig MaSSA fett är ju löjligt, tror folk verkligen det? Man äter som tidigare men man kanske unnar sig en extra klick sås till pannbiffarna och gratängen.

  • Estelle
    2012-06-28, 22:04

    Gäst

    Nu är det ju så Brr att Katrin säljer sig till allt och alla så där råder ingen tvekan.

    Hoppas att vi får slut på detta LCHF i tid. Vad handlar det om nu...kanske 5 års verkan. Tar kanske 15 år till innan vi har absoluta medecinska bevis på att fettomani inte gynnar hälsan.

    Ni som fortfarande äter bacon och smör dagligen: SLUTA, SNÄLLA för er egen och era barns skull. Ni som läser här är väl runt 20 och kan inte bedöma riskerna för ni tror att ni är odödliga men jag kan lova er...det enda som är säkert är att ni kommer att dö någon gång. Ju mer LCHF ni äter desto tidigare dör ni!

  • Brr
    2012-06-28, 21:57

    Gäst

    Hm, för ett tag sen pratades det en del om vilka som stöder och tjänar på dieter som Atkins o LCHF, nämligen den gode Atkins himself och köttindustrin. Är du alltså "köpt" av dom då. Skulle ju vara kul o höra din kommentar till det, Katrin, men det kommer väl aldrig att hända. Hittills har du ju ignorerat detta totalt. Hycklare.

  • Stroke
    2012-06-28, 20:44

    Gäst

    Anna fick en stroke - efter LCHF-dieten

    http://www.aftonbladet.se/incoming/article15041726.ab

  • Estelle
    2012-06-28, 20:31

    Gäst

    Men för i hela helvete!

    Vem över 12 år kan på allvar tro att man på sikt bör trycka i sig en massa d-vla fett och fortfarande ha en fungerande pump 7 år senare?

    Smöret loch baconet lägger sig likt havstulpaner kring en båt runt hjärta och tram.

  • Mer pengar
    2012-06-28, 19:15

    Gäst

    Det blir väl Bingo som filmar massagen som ska se attraktiv ut... allt för att sälja!

  • Camilla
    2012-06-28, 19:11

    Gäst

    LCHF är ju den senaste "flugan" inom kost och vikt, har ju inte funnits så länge så är ju svårt att veta huruvida hälsan främjas eller inte i längden, det visar sig väl senare efter några undersökningar om sisådär 15 år eller så. Under tiden så fortsätt att köpa LCHF produkterna, kokböcker, medlemsskap, extra dyrt (men du blir smal!!!) bröd, pasta osv osv osv, bara spendera så blir det nog bra, precis som med GI trenden förut och viktväktarna osv osv osv....

  • Namn
    2012-06-28, 17:07

    Gäst

    Med.lic. : Fram tills du drog rasselortet så lät det bra.

  • Namn
    2012-06-28, 17:05

    Gäst

    Ja, animalisk protein är oerhört svårsmält för kroppen. "Hjärtmassage med Katrin Zytomierska" som någon skrev, klockrent ha! Ha!

  • No way!!
    2012-06-28, 16:59

    Gäst

    Hot och skräckpropaganda i fina avhandlingformat, sponsrade av kolhydratindustrin. Där har du rätt Katrin!!
    Allting handlar om pengar! Skulle animaliskt protein och fett vara farligt, haha!!!

  • Pengar, pengar, pengar
    2012-06-28, 16:22

    Gäst

    Hjärtmassage med Katrin Zytomierska - på mitt sätt! Det kommer nog många att behöva... ha ha

  • Annika
    2012-06-28, 16:10

    Gäst

    Kika gärna in på min blogg jag startade för en månad sedan. Den har redan växt till en av de mest lästa och största bloggarna på vimedbarn.se

    / Annika , ung blivande tvåbarnsmamma från Göteborg

    Blogg: www.annikaskoglund.vime

  • Med.lic.
    2012-06-28, 16:09

    Gäst

    Katrin o hennes FETT-Annika är fortfarande FETA................!
    Alla vi intelligenta som äter medelhavsmat är smala - konstigt va?
    Dessutom frossar vi i läckra kolhydrater från frukt grönsaker och bröd..och är smaala!
    Det handlar om genetik - rätt smala gener och du blir aldrig FET.
    Hur mycket än Katrin bantar kommer hon alltid att vara FET.
    Mamma pappa farmor syrran o alla i den polska jude-klanen är ju kortbenta o FETA.
    Arvet går inte banta bort -

  • frenpe
    2012-06-28, 15:22

    Gäst

    Titta gärna inn i våran blogg! Vi är två tonåringar på 15 år och vi bloggar om livet på Mallorca. Vi skriver om bra ställen, tips, mat, och mycket mer!

    Blogg: frenpe.com

  • Dvd
    2012-06-28, 15:05

    Gäst

    Katrin kan ju inte heller debattera. Hon blir som en trotsig 4 åring. Kommer inte med några bra argument utan hävdar sina åsikter på lösa grunder. Undra på att ingen ville debatter ang snus. Det tyckte jag var riktigt bra. Ja att ingen sjönk så lågt alltså. Samma med denna fettdieten hur kan Katrin bevisa att det inte är skadligt? Nej just det hon kan inte bevisa det... Det är inte bara att basunera ut saker man måste veta något också och det gör inte Katrin, hon tror sig veta och det är en jäkla skilnad. Klart man kan leva i förnekelse att snus är nyttigt och att LCHF är det bästa som finns men sedan när man väl blir sjuk finns inga skygglappar i världen som hjälper. Skulle aldrig ta några råd från en människa som förespråkar snusning! Det säger allt om personens dåliga verklighetsbild.

  • Namn
    2012-06-28, 14:27

    Gäst

    Elin, håller med dig. Dieten är skapad av en husläkare på lösa grunder och egna tolkningar för att skapa pengar. Att sen ha en bloggare i debatten gör inte det hela mer trovärdigt.

  • Namn
    2012-06-28, 14:25

    Gäst

    Skräpmaten är den som är hälsovådlig.... Självklart mår man bättre om man slutar med den och övergår till någon annan typ av kost och då spelar det ingen roll om det är Viktväktarna, GI, LCHF eller Paelo.

  • Namn
    2012-06-28, 13:51

    Gäst

    Inte för att vara petig men det heter arterioskleros annars håller jag med dig Elin

  • Elin
    2012-06-28, 13:42

    Gäst

    Lisa.

    Att blodfetter skulle vara farligt i längden är för att forskningen om arteroskleros äe väl etablerad. Man känner till förloppet för arteroskleros väldigt väl och i den sjukdomsbilden finns LDLpartiklar(som är det farliga kolesterolet) med. Det som återstår för att kunna säga att LCHF är farligt för hjärt och kärlsjukdomar är att kunna se en förändring i blodfettsprofilen för människor som ätit utefter denna metod. Men såna förändringar tar tid att kunna påvisa.

    Man ska också komma ihåg att det finns olika blodfetter att mäta. HDL, LDL, kolesterol och triglycerider. Det är de inbördes förhållande mellan de ovannämnda som är det viktiga. Då främst mellan antalet LDL partiklar (som numer mäts som apo A och HDL antalet som mäts som apo B.

    Jag tycker att man ständig ska fundera över vad som säger att standardkosten skulle vara den bästa. Men man kan inte lita på nya kostråd som inte funnit under en längre period utan att man sett konsekvenserna.

  • Namn
    2012-06-28, 13:39

    Gäst

    Dvd är det bästa som har hänt den här bloggen!

  • Namn
    2012-06-28, 13:37

    Gäst

    Lisa
    2012-06-28, 11:10// Hela 3 (!) månader? haha oj oj oj

  • Namn
    2012-06-28, 13:34

    Gäst

    Lisa
    2012-06-28, 13:29// Det är en så pass ny diet??? Man påstår ju att det är en urtidskost..och alla vet ju hur man mådde då med tanke på utgrävningar som gjorts... mådde skit!

  • Namn
    2012-06-28, 13:33

    Gäst

    ..och vad vet du om forskning och vetenskap Katrin??? LCHF're litar blint på två familjeläkare (Annika Dahlqvist o Andreas Eenfeldt) och deras begränsade kunskap... suck!

  • Namn
    2012-06-28, 13:30

    Gäst

    Da. 

    Insulin är precis som du säger ett fettinlagagrande hormon. Det lagrar in fett i kroppens fettceller inte i blodet. Insulin ser till att glukos fraktas ut från blodbanan, in till muskler och andra vävnader. Överskotts glukoset som finns kvar när kroppens glykogen lager fyllts upp omvandlas till fett och lagras även det in i fettcellerna som triglycerider. Insulin orsakar inte högre blodfetter. Det gör att fettceller tar upp fett från blodet och lagarar det som fettsyror plus att det minskar fettnedbrytningen så att fettutsläppet till blodet minskar. 

    Jag skrev att ökningen skett i samband med LCHF introduktionen till folket. Man kan inte säga att det beror på det ännu, eftersom det inte finns någon forskning om långtidseffekterna acv LCHF.  Precis som jag skrev. Det enda man kan göra är att notera skillnaden och fundera på orsaken. 

    Jag tycker att det är jättebra för de personer som blir hjälpta med sina sjukdomar och problem oavsett på vilket sätt de blir det. Men problemet är att det inte är till fördel för alla, och att vi än inte vet vilka långtidskonsekvenser det får. 

    Jag uppmanar folk att tänka själva. Att inte försöka ta genvägar till en bättre hälsa och främst så önskar jag att människor tog sig tid att lära sig fysiologin kring kroppens näringsintag och därefter bilda sig en uppfattning. 

  • Lisa
    2012-06-28, 13:29

    Gäst

    Elin, Visst kanske det är lättare att förlora vikt med LCHF när man är fet och osund och men när man börjar komma ner runt sin "normalvikt" så gör inte LCHF så att du tappar allt fett på hela kroppen och blir modellsmal. jag hade inte jättemycket att gå ner från början men när min vikt hade stabiliserat sig så har jag verkligen fått kämpa med träningen och tagit i för att jag ska kunna gå ner de sista kilona till min drömkropp.
    Jag skulle dessutom säga att den del av definitionen av hälsa är att må bra, vara pigg, sova bra. ha bra hy och känna sig harmonisk och det gör jag med LCHF. Det är tråkigt för det känns som att många har bestämt sig för att det är en dålig diet bara för att fett låter läskigt.
    Till sist alla som tar upp att det är dåligt för blodfettet och att det blir farligt i längden, var har ni hittat att det skulle vara farligt i längden? Det är en så pass ny diet så det finns inga såna studier utan det är "kostexperters" gissningar. Det finns många många studier som däremot visat det motsatta.

  • Maria H
    2012-06-28, 13:16

    Gäst

    Tycker alla LCHF-debatter hos Nyhetsmorgon ger ingenting!! Själv äter jag lchf och kämpar varje dag med att mina nära ska gå över! Dessa debatter säger inget mer för oss som redan är "frälsta". och för de som inte äter lchf kommer inte välja att äta lchf bara för att två personer säger emot varandra på tv om en tråkig studie! Mer Kostdoktorn, Anna Hallen och Katrin på svt debatt!! Där händer det grejer!

  • Emelie
    2012-06-28, 13:06

    Gäst

    Lisa!
    Jag håller med dig fullt ut.. Jag är inne på månad 2 med min LCHF kost, visst inte jättelång tid men vilken skillnad . Har aldrig mått så här bra som jag gör nu, min uppblåsta mage av allt mjöl o bröd o annat skit är äntligen borta
    Tack Katrin för en mycket bra bok, som jag o min sambo följer vilken kick och positiv energi vi fått av den Längtar till din bakbok kommer.

    Skrämmande att folk är så dåligt pålästa om LCHF, ändå ska det kommenteras en massa.
    Nä mer LCHF åt folket, kolla vad livsmedelsverket rekommenderar för kost, det är SKRÄMMANDE.. det borde vi debattera om!!

  • cia
    2012-06-28, 12:57

    Gäst

    Skönt med dig Katrin, som stödjer LCHF. Vi behöver bli fler som visar man äter sig till god hälsa.
    Och att man äter sig frisk! Det har jag själv gjort. Mina hormoner spökar inte längre, min ämnesomsättning har blivit så bra att jag kunnat slänga mitt levaxin som jag käkat i många år!! Bara det är en enorm vinst tycker jag.
    Och Elin, som jag läste nedanför här (inlägg 12.04) som påstår att man får höga blodfetter av att äta fett? Att man ser det i Västerbotten? Det är sockermat som ger höga blodfetter eftersom insulin är ett fettlagrande hormon! Du tycker Katrin borde läsa på lite, jag tycker att du själv borde göra detsamma.

    Jag själv lever på fet mat numera, vilket för det första har minskat min köttkonsumtion och för det andra har det visat sig att jag har bra blodfettsnivåer, inte alls som många tror alltså. Nej, tvärtom! Och åderförfetttningen då? Nä minsann, fett bränner fett, ådrorna blir friskare och smidigare liksom hår, hud och leder.

    Och så himla mycket fett måste man inte äta heller.

  • Pim
    2012-06-28, 12:52

    Gäst

    Går hos dietisten på vårdcentralen, eftersom jag har haft tjocktarmscancer. Jag frågade om LCHF och han sa att de gjort studier om den just på vårdcentralen. De valde ut en grupp människor som fick välja själva mellan "vanlig diet" och LCHF. Båda gick ner i vikt och båda var lika nöjda och båda hade lika bra värden. Ergo enligt dietisten: Du måste själv hitta och skapa dig en diet som passar dig. Du måste tänka själv. Jag äter inte enligt LCHF eftersom det inte passar mig, Det innebär inte att jag tycker att de som äter så är dumma i huvudet. Det finns inget som är svart eller vitt, för eller emot. Man måste se spektrat och se till att skapa sig själv som man tycker om sig själv bäst. Nu verkar Katrin ha hittat en pusselbit till sig själv, en diet som passar henne. Det är bara att gratulera.

  • A c
    2012-06-28, 12:41

    Gäst

    Jag blir så jävla förbannad rent ut sagt! Efter 10 år har jag på midsommar tagit min sista tablett cellgift mot min "obotliga" tarmsjukdom som "man inte vet vad den beror på". Jag har genomgått bloddialys, käkat kortison, kan inte ens räkna de olika antiinflammatoriska medicinerna och nu senast medicin som HINDRAR mitt immunsystem att reagera mot allt socker och gift jag tryckt i mig. Jag är bara 22 år och har haft ett helvete med detta och byter till lchf och vad händer? Jag blir frisk över en natt? Varför kan inte människor inse att det inte är farligt att äta naturligt vad idioter än säger. Tänk logiskt. Men det är väl för jävla mycket begärt eftersom inte ens läkare som ska vara så jävla smarta endast trycker i en mediciner istället för att ta reda på orsaken till problemet. Det är ingen sekt det är kloka, tänkande människor som inser hur människan fungerar punkt.

  • Namn
    2012-06-28, 12:36

    Gäst

    Lisa: 3 månader!!! Det säger allt. Och nej för fullt friska personer är en fettdiet onyttig, lika onyttigt som att jag skulle trycka i mig sprutor med insulin när jag inte är diabetiker. Skärpning för fan!

  • Namn
    2012-06-28, 12:29

    Gäst

    Katrin du lever o lär lchf för att du själv skall tjäna pengar på det!!!!

  • Namn
    2012-06-28, 12:27

    Gäst

    Katrin effekten visar inte alltid negativt med lchf efter nåt år för alla men vänta Katrin när du ligger där med tex plågor som gallsten el annat som relaterar till ditt fett intag som du har varje dag!!

  • Elin
    2012-06-28, 12:16

    Gäst

    Och Lisa.
    Klart det är positivt för diabetiker att inte höja sitt blodsocker i onödan eftersom det är precis det som utgör grunden i deras sjukdom. Att de ständigt har höga blodsockernivåer.

    Men som frisk privatperson har man inga problem med att kontrollera sitt blodsocker efter kolhydratsintag och därmed löper man ingen risk för glykosylerade proteiner som förstör kärlen. Då bör man istället fokusera på annat. Som tillexempel att inte ha höga blodfetter då det är förenat med en betydligt högre sjukdomsrisk.

    Men det är klart. Är man fet och onöjd med sin kropp och sitt mående är det ju väldigt skönt att tro att det finns genvägar till en god hälsa.

    Välkommen till verkligheten. En frisk och snygg kropp är ingenting man får, det är något man förtjänar.

  • Elin
    2012-06-28, 12:04

    Gäst

    Men Katrin.
    Vet du å andra sidan någonting om den här dieten förutom att den gör dig smal?

    Har du sett statistik på att hjärt och kärlsjukdomar i västerbottens län som sjunkit stadigt under flera års tid börjat att stadigt öka i samband med att folk börjat använda sig av LCHF. Vet du att det inte finns någrastudier på vad denna diet får för långtidseffekter hos folk förutom att de blir smala? Hur ser kärlen ut? Som är det viktigaste vi har?

    Jag har läst din blogg under många år och jag älskar ditt öppna ärliga sätt att skriva. Men när du går ut och uppmanar hela svenska folket att äta fett till de storknar bara för att bli smala när den största risken förkärlsjukdomar är höga blodfetter. Känns det himla fel.

  • Kia
    2012-06-28, 11:56

    Gäst

    Katrin saknar total kompetens att tolka forskningsresultat.Man går ner i vikt av alla extremdieter,det handlar om plus och minus.tillför du kroppen mindre kalorier än vad kroppen förbrukar så går man ner,det kan vilket skolbarn som helst förstå.
    Att lyssna på en blåst nolla som baserat hela sin inkomst på denna idiotiska och extremt farliga diet är ju infantilt.
    Tyvärr visar sig ju inte följdsjukdomar förrens 10-15 år i form av ökad dödlighet i vasculära sjukdomar som hjärtinfarkter och stroke samt att vi helt klart kommer att få en ny ökning av mag-och tarmcancer.
    Jag äter själv en balanserad kost och äter aldrig snabba kolhydrater,tränar regelbundet och är smalare än katrin trots att jag fött fyra barn

  • Namn
    2012-06-28, 11:22

    Gäst

    Jag dumförklarar dig Katrin som snusar och vräker i dig fläsksvålar och späck. Tränar du aldrig nu för tiden? Vad hände med PT och träningshysterin? Ett övergående tema som allt annat i ditt liv?

  • Namn
    2012-06-28, 11:11

    Gäst

    Ha ha ha ha vilken bra idé. Katrin hur hon kom tillbaka efter hjärtinfarkten Så sant Katrin vill tjäna pengar på allt.

  • Lisa
    2012-06-28, 11:10

    Gäst

    Tycker att det är extremt roande att läsa folks uttalanden om att "det säger sig självt att fett inte är bra mat". Vad är det som säger det? Jag har ätit LCHF i tre månader nu, jag vet att det är en kort tid men jag har ALDRIG mått så bra, jag har aldrig känt mig såhär pigg eller varit i sån bra form fysiskt som jag är nu.
    Folk uttalar sig om LCHF utan att ha en grund för vad det innebär, den tydligaste positiva aspekten är ändå alla diabetiker som har testat detta. Jag har inte hört talas om en enda som inte har sänkt sitt blodsocker. Ta reda på fakta innan nu uttalar er om att fett är dåligt. Det börjar bli riktigt, riktigt gammalt. Något annat som också är intressant är att folk som inte är särskilt förtjusta i Katrin väljer att tycka att LCHF är dåligt bara för att det är något hon förespråkar, kolla på "dvd"s kommentar. Det är merpersonliga åsikter om Katrin än diskution om kosten.

    P.S. Katrin har du någon kontaktmail? Hittar ingen här på bloggen.

  • Det handlar om pengar
    2012-06-28, 11:03

    Gäst

    Det är klart att detta är en idiotisk diet som alla andra extremdieter, men det finns ju ingen anledning till att snacka med Katrin om det. Hon tjänar ju pengar på att marknadsföra den. Så snart som det inte fungerar för henne längre så kommer hon att göra det motsatta och tjäna ännu mer pengar. Att folk blir smala är väl bra men det är inte hållbart i längden vilket vi kommer att få se i framtiden och då kan vi köpa Katrins bok om hur hon kom tillbaka efter hjärtinfarkten för 99 kronor på bokrean...

  • Dvd
    2012-06-28, 10:45

    Gäst

    Får se hur kul det blir sen när gallan blir överbelastad och du får högt blodtryck pga din fettrika kost. Jag skiter i vad som händer med dig så sett. Tycker det är värre att du låter ditt lilla barn delta i din diet. Barn ska inte gå på dieter utan behöver kolhydrater och under jord grönsaker! En grej jag heller inte förstår är hur du kan förespråka en diet som man kan bli allvarligt sjuk av. Jag menar du har ju noll koll på verkligheten. Du förespråkar snus som ger munhålscabcer och andra former av cancer också för den delen. Du har inget konkret att komma med utan du vill bara tjäna pengar på den här dieten. Hur kan du få hållas?

    Fettdoktorn som förespråkar LCHF har fått diabetes. Eller hon anser ju inte det trots att hennes fasteblodsocker låg på 11 och borde ligga runt 4-5... Folk tror att denna diet är bra för att de går ner i vikt men inuti slammar kärlen igen.

  • Namn
    2012-06-28, 10:41

    Gäst

    Du vet ju inte vad du pratar om. Fett som nyttig kost. Nope.

  • Namn
    2012-06-28, 10:38

    Gäst

    Men snälla, det säger sig självt att fett inte är bra mat. Du äter en diet som består huvudsakligen av fett och lite proteiner och inga kolhydrater. Du är inte hälsosam.

  • Namn
    2012-06-28, 10:32

    Gäst

    Men lever inte vegetarianer längre än köttätare? Och är inte olivolja och tex fett från avokado nyttigare än från animaliskt fett? Det är ju lätt att gå ned i vikt som vegetarian, och samtidigt skonar djuren och miljön från lidande, ser jag som empaisk människa som klart bättre alternativ!