Agneta Sjödin och Malin Berghagen felciterade i pressen kategori: Press

Det här med skvallerblaskornas sensationsrubriker är ju inget nytt. Även om jag själv aldrig varit lika påpassad som Agneta Sjödin eller Malin Berghagen så vet jag hur det känns att bli felciterad samt att få orden stoppade i munnen på mig. När man intervjuas om sitt privatliv av kvällspressen får man verkligen akta tungan för att det inte ska halka ur något som kan vändas och vridas till något man inte menat säga. Det är omöjligt att gardera sig helt mot att detta ska ske, för saker man säger med en viss ton i ett visst sammanhang kan låta helt annorlunda som lösryckta citat i skrift. Folk som inte varit med om detta själva förstår inte hur svår den balansgången är.

Jag har märkt att en del av dem som läser skvallerblaskor tror att offentliga personers citat alltid är frivilliga. Så är inte fallet. När jag bloggade om min sorg över min pappas död valde Expressen att skriva en sida om det. Eftersom jag alltid bloggat öppet om mina känslor i livets stormar föll det sig naturligt att även skriva om hur det kändes att förlora min älskade pappa. Äpplet faller ju dessutom inte så långt från päronträdet och jag vet att pappa inte hade några problem med att synas offentligt. Han brydde sig över huvud taget inte om vad kreti och pleti tyckte om någonting han valde att göra.

Med denna bakgrund tyckte jag inte att det var någon big deal att ge en kommentar när Expressen ringde upp mig och sa att de skulle skriva den där artikeln.

- Vi kommer att skriva en sida om din sorg över att din far gått bort. Vill du vara med att bestämma hur innehållet i artikeln ser ut eller vill du att vi skriver som vi vill? frågade reportern.

- Hmm....jag föredrar att vara med och styra innehållet, svarade jag.

Så här i efterhand har jag dock lärt mig att ta hänsyn till släkten när det gäller uttalanden som har med avlidna familjemedlemmar att göra. En del av pappas familj trodde på allvar att jag kunde stoppa artikeln genom att ringa upp reportern och säga att jag inte ville att den skulle publiceras. Lönlöst försökte jag förklara att de skulle skriva artikeln vare sig jag ville det eller ej. Jag försökte dock att stoppa den men jag fick bara kalla handen av reportern.

Nu skrev han verkligen inget elakt i den där artikeln - snarare tvärt om - så det var inte själva texten som var problemet. Jag kände mig dock väldigt hjälplös när jag inte längre hade makten att respektera min familjs vädjan om att inte publicera den. Jag blev syndabocken helt enkelt och av detta har jag lärt mig en rejäl läxa. Nästa gång någon nära mig dör, kommer jag att tänka till både en, två och tre gånger innan jag skriver om mina känslor för det finns andra människor som kan ta illa vid sig av saker som jag inte ens kan föreställa mig som störande. Så här i retrospekt, kan jag se att mitt psyke inte var på topp efter pappas död och att jag kanske inte alltid agerade så smidigt. Jag är ledsen över att ofrivilligt ha trampat någon nära på tårna och jag hoppas verkligen att vi kan lämna detta bakom oss.

 

Jag kan förstå Malin Berghagens vädjande tweet om upprättelse för sin far, för jag vet percis hur pressen funkar. Pressen bryr sig inte om att trampa folk på tårna - inte om att amputera tårna heller för den delen. Pressen bryr sig bara om en sak och det är att sälja lösnummer. Så är det. Det finns otroligt mycket bra saker som medial uppmärksamhet kan leda till, men innan man ger sig in i leken får man ta sig en funderare kring om man tål den eller ej. Just i Malins fall tror jag nog att det löser sig ganska snabbt för hennes pappa vet ju onekligen om hur lite en offentlig person har att säga till om när det gäller skriverier om dennes privatliv.

Mina kära kenelkringlor, vi säger så. Läs gärna skvaller men försök att göra det med snällglasögonen på. Döm inte folk för något ni inte har all fakta om. Ett öppet sinne är bland det mest attraktiva karaktärsdrag som finns så det härliga i kråksången är att NI blir bara mer attraktiva själva av att inte döma andra. Win win alltså!

One love.

Skapad:
10 August 2012, 22:00
Läst:
3059 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Design av användarhandbok för ljusgran till flaggstång kategori: Design

770_ljusgran_montejaur_monroedesign Svenska MonteJaur är världsledande inom LED-belysning som enkelt förvandlar en flaggstång till en vackert stämningsfull julgran. Tack vare den unika designen av ljusslingorna, tar det bara 10 minuter för en person att hissa upp belysningen. Detta samt produktens skötselråd ville MonteJaur informera om med tekniska illustrationer i en användarhandbok. Monroe Design formgav den och nu är den tryckt och klar! 770_montejaur_ljusslinga_julgran_flaggstang Om ni funderar på att köpa en ljusgran till er flaggstång så tycker jag ni ska kolla in bilden ovan. MonteJaurs konkurrent säljer en lite billigare men betydligt mer svårmonterad variant. Tydligen är den rena mardrömmen att montera. Man behöver vara flera personer och hur mycket man än försöker få slingorna att hänga jämnt och snyggt, så verkar det aldrig bli bra. MonteJaurs ljusslingor finns för flaggstänger på 4-12 meter och kan beställs här >

Skapad:
15 October 2014, 19:38
Läst:
48320 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Branding av ett fiktivt varumärke som blev på riktigt kategori: marknadsföring

Monroe Design har hittat en afrobeat-spellista av Major Lazer, Fully Focus och Walshy Fire som går på oavbruten repeat i studion. Africa Is The Future heter den och är del av det numera världskända marknadsföringsprojektet med samma namn. AITF började 2004 som ett kontnärligt initiativ med syftet att utmana mainstream medias bild av Afrika och världen, rent generellt. Det fiktiva varumärket AITF skapades för att med dess branding få oss att ifrågsätta hur världen är uppbggd och utmana oss till att ifrågasätta varumärken, media, budskap och makt. Visst är det ett ballt projekt värt att stödja? Läs mer om hur du kan hjälpa till här.

Ladda ner gratis och försök sedan att sitta still. Omöjligt! aitf major lazer mixtape monroedesign blogg aitf major lazer mixtape monroedesign blogg

Skapad:
26 September 2014, 09:35
Läst:
112481 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Project Playground ställer ut gatukonst av Sahia Dahan kategori: Konst + Foto

Den amerikanska gatukonstnären Shai Dahan ställer just nu ut på Hotel Skeppsholmen. Utställningen Recollection är ett samarbete med Project Playground, som jobbar med att erbjuda barn i sydafrikanska kåkstäder aktiviteter som gör att de får "vara barn på riktigt". Monroe Design var där på dagens presslunch.

Så här berättade en av Project Playgrounds två grundare, Sofia Hellqvist, om samarbetet med Shai Dahan.

paintining_shai_dahan_monroedesign_blogg

Det här expressionistiska porträttet gillade jag.

Project_playground_shai_dahan_monroedesign_blogg

Det häftigaste med Shais konstverk tycker jag är att han skapat dem direkt på material som barnen hjälpt till att samla in. Pojken som använder sprayburken för första gången och gör ett hjärta är ju fantastisk! Detta var också konstnärens personliga favorit.

paintining_boy_shai_dahan_monroedesign_blogg

Barnen fick vara med och skapa.

mural_tiger_shai_dahan_monroedesign_blogg

Alla målningar i Recollection bygger på foton som Shai tagit under sin resa till Sydafrika.

paintining_tiger_shai_dahan_monroedesign_blogg

mural_project_playground_shai_dahan_monroedesign_blogg

Project Playgrounds lekplats och fotbollsplan ser nu så här fin ut. Rolig koppling mellan svensk dalahäst och afrikansk zebra!

paintining_metal_shai_dahan_monroedesign_blogg

Intressant val av material, eller hur?

Skapad:
25 September 2014, 17:50
Läst:
113403 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Dekaler på Dennis Maglics nya butik kategori: Väggdekor + skyltfönsterdekaler

Den unga entreprenören och modebloggaren Dennis Maglic öppnar snart sin tredje konceptbutik, D.M. Retro. I veckan fixade Monroe Design skylfönsterdekalerna på den nya butikens glasfönster och så här skrev Dennis Maglic om detta på sin blogg.

Skyltfönsterdekor på Dennis Maglics D.M. Retro av Monroe Design

Det är så kul med unga människor som vågar starta eget, tycker jag! Dennis är trots sin unga ålder en veteran inom entreprenörskapet. Hans webbshop med modekläder för tjejer har gått så bra sedan starten att han i snabb takt vågat öppna flera fysiska butiker. Den senaste ligger på Sveavägen 10 och invigs på lördag.

Skyltfönsterdekor med Dennis Maglic och Angela Monroe

Undertecknad in action!

Skyltfönsterdekor på Dennis Maglics D.M. Retro av Monroe Design

På lördag kommer allt vara på plats i butiken. Priserna på kläderna ligger inte speciellt mycket över grannen, Gina Tricots. Jag tror att det kommer att gå kanonbra för det är otroligt mycket folk som passerar där hela tiden. Lycka till, Dennis!

Skapad:
26 August 2014, 14:23
Läst:
162153 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Vinnare av Formex Nova 2014 kategori: Event

Formexmässan har intagit stan och igår var det prisutdeling av designerpriset Formex Nova, vilket delas ut till unga nordiska formgivare. Mood-gallerian var platsen, Subito Event fixade festen och jag var där!

770_angela_monroedesign_line_depping_nova2014

Vinnaren 2014 var Line Depping från Danmark. Mina stekiga brillor var ett måste för jag hade ett blått öga efter en hård armbåde rakt på snoken, signerad Åsö Streetball Challenge.

770_line_depping_nova2014_hook_monroedesign

Juryns motivering löd:

”Hennes formspråk är avskalat och tydligt förankrat i en klassisk, skandinavisk tradition, något som även gäller för många andra samtida, nordiska designer, men som få behärskar lika fullt ut som Line. Vid första anblicken kan hennes objekt tyckas enkla, men ju mer man bekantar sig med dem desto uttrycksfullare och intressantare blir de”.

770_tools_formex_nova2014_monroedesign

Enkel design i trä är Lines signum.

Lines pall gillar jag speciellt för jag gillar att sitta på stolar som rör sig med kroppen. Det blir mindre träsmak i rumpan då! Snygg är den också.

Stefan "Trendstefan" Nilsson var där och kollade in heta designtrender.

MONROE DESIGN tackar Formex, Mood Stockholm, Plaza Interiör och Subito Event för en trevlig mingelkväll och finfin goodiebag!

Skapad:
15 August 2014, 01:19
Läst:
178941 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Design och gatukonst på tågluff i Europa kategori: Konst + Foto

En tågluff genom Köpenhamn, Berlin, Barcelona, Paris och Amsterdam är vad Monroe Design har roat sig med i sommar. Intrycken var många - betydligt fler än vad som syns i detta inlägg. Här fokuserar vi på inspirerande gatukonst, design och en nypa knasig fotoillusion.

Backpacking_europe_monroedesign.se_1_Amsterdam

Amsterdam. I färgglada Amsterdam pågår ständigt kreativt arbete på gatan.

Backpacking_europe_monroedesign.se_4_Amsterdam

Amsterdam. Stan är full av cyklar och många smyckar dem personligt.

Backpacking_europe_monroedesign.se_15_Amsterdam

Amsterdam. Gatukonst med mallar på G.

Backpacking_europe_monroedesign.se_19_Amsterdam_snakehouse

Amsterdam. Vi håller med. Rädda ormhuset!

Backpacking_europe_monroedesign.se_47_Amsterdam

Amsterdam.

Backpacking_europe_monroedesign.se_48_Amsterdam

Amsterdam.

Backpacking_europe_monroedesign.se_49_Amsterdam

Amsterdam. And we love Amsterdam!

Backpacking_europe_monroedesign.se_50_Amsterdam

Amsterdam. Fasadmålning i pop art-manér.

Backpacking_europe_monroedesign.se_16_selfie_louvre_paris

Paris. Selfies är ingen ny fluga. Vi såg flera bevis på detta i Louvren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_20_Paris

Paris.

Backpacking_europe_monroedesign.se_21_Paris_Mona Lisa

Paris. Mona Lisa var poppis i Louvren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_22_Paris_locks of love

Paris. Locks of love.

Backpacking_europe_monroedesign.se_26_Paris_Eiffel

Paris. Daniel fotograferade Eiffeltornet i alla möjliga vinklar.

Backpacking_europe_monroedesign.se_27_Paris

Paris. Reklam i Paris....

Backpacking_europe_monroedesign.se_51_Paris_art

Paris.

Backpacking_europe_monroedesign.se_5_Barcelona

Barcelona. Det var kul att besöka Bauhaus pavillion i Spanien efter det att vi varit på Bauhaus Museum i Berlin (se nedan).

Backpacking_europe_monroedesign.se_9_Barcelona

Barcelona.

Backpacking_europe_monroedesign.se_10_photoillusion_Barcelona

Barcelona. OS-byn. Johan och jag roade oss med att modella för Daniels fotoillusion. Ingen PhotoShop, här inte.

Backpacking_europe_monroedesign.se_14_Barcelona

Barcelona.

Backpacking_europe_monroedesign.se_23_Barcelona

Barcelona.

Backpacking_europe_monroedesign.se_24_Barcelona

Barcelona.

Backpacking_europe_monroedesign.se_28_Barcelona

Barcelona. Löpning på stranden i soluppgången rekommenderas.

Backpacking_europe_monroedesign.se_30_Barcelona

Barcelona.

Backpacking_europe_monroedesign.se_31_Barcelona

Barcelona.

Backpacking_europe_monroedesign.se_32_Barcelona

Barcelona. Rolig butiksinredning.

Backpacking_europe_monroedesign.se_33_Barcelona

Barcelona. Sagrada Familia.

Backpacking_europe_monroedesign.se_34_Barcelona

Barcelona. Kreativ gatukonstnär.

Backpacking_europe_monroedesign.se_35_Barcelona

Barcelona. På stranden kan vad som helst hända!

Backpacking_europe_monroedesign.se_2_Berlin_art

Berlin. Samhällskritisk konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_3_Berlin_art

Berlin. Samhällskritisk konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_7_Berlin_Bauhaus

Berlin. Bauhaus klassiska design av schackbräde håller än idag.

Backpacking_europe_monroedesign.se_8_Berlin_Bauhaus

Berlin. Bauhaus museum.

Backpacking_europe_monroedesign.se_11_Berlin_art

Berlin. Konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_13_Berlin_Bauhaus

Berlin. Tänk att Bauhaus skola under sina 13 år lyckades skapa klassiker inom design, konst och arkitektur som fortfarande inspirerar kreatörer över hela världen!

Backpacking_europe_monroedesign.se_17_Berlin_art

Berlin. Konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_18_Berlin

Berlin. Vi såg många fasadvepor med fotomanipulerade versioner av den existerande fasaden.

Backpacking_europe_monroedesign.se_43_Berlin

Berlin. En till fotomianipulerad fasadvepa.

Backpacking_europe_monroedesign.se_25_Berlin_art

Berlin.

Backpacking_europe_monroedesign.se_36_Berlin_art

Berlin. Konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_37_Berlin_art

Berlin.

Backpacking_europe_monroedesign.se_38_Berlin_art

Berlin.

Backpacking_europe_monroedesign.se_39_Berlin_art

Berlin. Konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_40_Berlin_art

Berlin. Konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_41_Berlin_art

Berlin. Konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_42_Berlin

Berlin. Konst på Berlinmuren.

Backpacking_europe_monroedesign.se_44_Berlin_art

Berlin. Konst med propaganda.

Backpacking_europe_monroedesign.se_45_Berlin_art

Berlin. Konst med propaganda.

Backpacking_europe_monroedesign.se_6_Copenhagen

Köpenhamn. Härligt hus!

Backpacking_europe_monroedesign.se_46_Copenhagen

Köpenhamn. The Standard hade stans snyggaste fasadskylt.

Skapad:
27 July 2014, 10:10
Läst:
211240 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Logotyp på vägg i Stockholm kategori: Väggdekor + skyltfönsterdekaler

En logotyp som väggdekor på väggen är ett kostnadseffektivt och enkelt sätt att marknadsföra sitt företag. Idag monterade Monroe Design logotypen på vägg och skyltfönster hos MSR Media Group, vilka jobbar med marknadsförning i exempelvis bloggar på internet. En av landets största familj- och träningsbloggare, Hugo Rosas, är  förresten en av grundarna.
770_msr_mediagroup_monroedesign_logo_pa_vagg
 

Christopher Krusell, David Heller och Hugo Rosas.

Skapad:
2 June 2014, 17:20
Läst:
288194 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (1)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

  • Lebanezzas
    2014-06-05, 18:55

    Gäst

    I min blogg hittar ni modetips, erbjudanden, tävlingar och massa personliga texter som kärlekstips, näthat och egna erfarenheter. Är detta en blogg för dig, kika då in och lämna gärna en kommentar.

    Blogg: lebanezzas.se

Kommentarer (3)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.